Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Социални мрежи

Социалните мрежи се сблъскаха с критика заради реклами на тютюневи продукти

В Instagram и Twitter има публикации на влиятелни личности, снимали се с електронни устройства за нагряване на тютюн

Социалните мрежи се сблъскаха с критика заради реклами на тютюневи продукти

Снимка: Ройтерс

Повече от 100 обществени организации за здравеопазването и борбата с тютюна призовават Facebook Inc, Instagram, Twitter и Snap Inc да предприемат бързи действия за ограничаване на рекламата на тютюневите изделия на своите платформи.

Писмото на организациите към фирмите цитира неотдавнашно проучване на Ройтерс, в което се описва как производителят на цигари Philip Morris International Inc е използвал млади личности в Instagram, за да продава новия си продукт за „нагряван тютюн“, наречен IQOS.

Групите заявяват, че социалните медии не правят достатъчно, за да регулират „влиятелните личности” на своите платформи, които са наети от компании за насърчаване на употребата на никотинови продукти.

Нито един закон не пречи на търговията с тютюн или електронни цигари онлайн, но фирмите за социални медии имат политика, която я ограничава. Здравните групи заявяват в писмото си, че използването на онлайн личности създава „вратичка“ в тези политики и позволява „огромно по обем рекламиране“ на тютюн и други никотинови продукти към младите хора.

Instagram и нейната компания майка Facebook проучват темата, „за да разберат как могат да се подобрят“, каза говорителката Стефани Отуей пред Ройтерс. 

В момента платформите забраняват рекламата на тютюневи изделия, казва Отуей. Техните политики изискват всякакви спонсорирани публикации, които изрично препоръчват закупуването на тютюневи изделия, да бъдат ограничени само за хора над 18 години.  

Но същото ограничение не би се отнасяло и за постинги на платени влиятелни лица, които описват тютюневите изделия в благоприятен смисъл, без изрично да посочват, че хората трябва да ги купуват, каза Отуей.

При изготвянето на политика за един милиард потребители компанията трябва да очертае границите между реклама, рекламни постове и „някой, който има мнение“, казва Отуей.

Говорителката на Twitter Елизабет Лука пояснява, че компанията забранява „популяризирането на тютюневи изделия, аксесоари и марки в световен мащаб“, но отказва да коментира темата.

Прегледът от страна на Ройтерс на правилата на Twitter показва, че забраната за насърчаване на тютюнопушенето не включва такива рекламни постове от физически лица.

Сред повечето от 100 организации от 48 страни, подписали писмото, което беше изпратено до компаниите в петък и публично оповестено в сряда, включват Кампанията за деца без тютюн, Японското общество за контрол на тютюна и Американската академия по педиатрия.

По-рано този месец Ройтерс документира как компанията Philip Morris е използвала млади влиятелни личности в социалните медии, включително 21-годишна жена в Русия, за да популяризира своето устройство IQOS. Вътрешнофирмените маркетингови стандарти на компанията ѝ забраняват да използва знаменитости, ориентирани към младежта, или „модели, които са или изглеждат на възраст под 25 години“.

На 10 май Philip Morris заяви, че е стартирала вътрешнофирмено разследване и е прекратила всички „дигитални акции, свързани с влиятелни личности, рекламиращи продукти на глобално ниво“, след като от Ройтерс са ѝ показали примери за публикации в Instagram на реклами на IQOS.

Всички постинги, споменати в доклада на Ройтерс, са били онлайн до вторник вечерта. Освен това Ройтерс е идентифицирал нови примери за съдържание в Instagram с участието на млади хора със снимки на IQOS, публикувани в дните, откакто Philip Morris заяви, че е спрял кампаниите си за инфлуенсъри.

Няколко постинги в акаунта в Instagram @iqos_egypt през изминалата седмица включват млади мъже и жени, които използват устройството в барове или на вечерни събития. Други постинги от акаунти, използващи името IQOS в Полша, Армения, Италия и Иран през последната седмица също показват млади мъже и жени, които използват устройствата.

През изминалата седмица се появиха и други публикации от фотограф, който документира спонсорирана от IQOS VIP зала на музикалния фестивал в Колумбия през април.

Представител на магазин за IQOS в Сарно, Италия, е заявил, че служителите са намерили последните споменати снимки на жени, които използват IQOS онлайн, и ги са препубликували в акаунта на магазина в Instagram. Представител на акаунта на IQOS за Армения в Instagram отрече да му е платено от Philip Morris за популяризиране на продукта.

Други собственици на Instagram профили, които рекламират IQOS, не са отговорили на молбите за коментар. Нито един от участниците, споменати в доклада на Ройтерс от 10 май, не е отговорил на исканията за коментар относно това дали са били помолени да спрат да публикуват или премахват публикациите, рекламиращи продуктите на Philip Morris.

Говорителят на Philip Morris Райън Спароу заяви, че фирмата „е насочила, че не трябва да има нови постинги“ от влиятелни лица. Спароу не отговори на въпроса дали дружеството е спряло да плаща на влиятелни лица или са е опитало да премахне съществуващи публикации.

Той пояснява, че някои от новите постинги „изглежда произхождат от трети страни, а не от PMI, и в държави, в които не продаваме IQOS“, например Египет и Иран.

Спароу защити спряната маркетингова кампания като жизненоважен начин за информиране на възрастните пушачи за по-безопасни варианти. Той разкритикува „Кампанията за деца без тютюн“ за това, че „се опитва да ни принуди… ефективно да блокираме тези канали“ и „всъщност да запази потреблението на тютюн в неговата най-вредна форма: горими цигари“.

 

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от Социални мрежи
Чад вдигна забраната си над социалните мрежи